Modellenoverzicht



De 924: Het begin

De 944 wordt beschouwd als de opvolger van de smallere en lichtere 924. De 924 werd geleverd met een 2.0 liter motor van Audi-makelij, afkomstig uit de Audi 100. De 924 werd gebouwd van 1976 tot 1988. De laatste verkoopjaren werden volgemaakt door de 924S, die de aluminium 2,5 liter motor van de 944 in het vooronder heeft.

In 1972 werd in Weissach begonnen aan de 924, onder de projectnaam EA425.
Begonnen als een samenwerking tussen Porsche en Volkswagen besloot Porsche in 1975 Volkswagen uit het project te kopen. Dit met als doel er meer een 'volbloed Porsche' van te maken. Porsche had grote verwachtingen van de relatief goedkope (verkoopprijs 1977 fl. 35.500,-) en economische (verbruik 1 op 11) 924. Ten grondslag aan de scheiding van Volkswagen lagen voornamelijk de identiteitsproblemen waaraan in voorgaande jaren de Volkswagen/Porsche 914 leed.
De Nederlander Harm Lagaay tekende voor de lijnen van de 924, en eigenlijk dus ook voor de lijnen van de 944, aangezien die grotendeels gebaseerd zijn op de lijnen van de 924.

Na het eerste productiejaar, 1977, werd het audi-blok door Porsche zelf onder handen genomen. Critici konden deze motor, met bovenliggende nokkenas, Bosch injectie en 'slechts' 125 pk, niet echt waarderen. Desondanks verkocht de 924 wel goed. De goede verkoopcijfers waren te danken aan het feit dat de Porsche voor een grotere groep mensen bereikbaar werd. Daarnaast was de lichte auto natuurlijk best rap, de 924 haalde een top van ruim 200 kilometer per uur.

Na het tweede productiejaar, 1978, begon men vooral te werken aan kwaliteitsverbetering. De carrosserie werd grotendeels verzinkt en er werd garantie gegeven op eventueel doorroesten van de bodem. Vanaf 1981 werd de hele carrosserie verzinkt en werd er zelfs 7 jaar garantie gegeven op de gehele carrosserie. Wellicht overbodig te noemen dat exemplaren uit de eerste productiejaren, 1976 en 1977, carrosserietechnisch dus duidelijk onder doen voor de later modellen.
De lijnen van de 944 kwamen voort uit het ontwerp van de breed ogende 924 Carrera's. De 924 Carrera GT (210 pk 2.0i turbo) is in beperkte oplage (406) gebouwd. Het is een zeldzame, en daardoor waardevolle auto. Het gros van de auto's die erop lijken zijn uitgebouwde 924's. De GT werd nog opgevolgd door de nog exclusievere en snellere Carrera GTS (250 pk 2.0i turbo), waarvan er 59 gebouwd werden, en uiteindelijk de Carrera GTR (375 pk ! 2.0i turbo), waarvan er slechts 17 (!) gebouwd werden. Ondanks de goede papieren en naam deden deze carrera's het in de racerij niet ècht goed.
Van '78 tot '83 was er ook een 924 Turbo op de markt. De 924 Turbo beschikte over 170 pk. De eerste serie turbo's, gebouwd van '79 tot '81 is beduidend minder betrouwbaar dan het tweede type, de gemodificeerde 924 turbo, die van 1981 tot 1983 werd gebouwd. In 1985 werd de 924 S geïntroduceerd. Uiterlijk gelijk aan de 'oude' 924, maar afgeleverd met de 2,5 liter 4-cilinder motor uit de 944. De S werd tot 1989 gebouwd.


De 944: Verkoopsucces

In de herfst van 1981 werd de nieuwe 944 voorgesteld. Het broederschap met de 924 (Carrera) is overduidelijk. Het is grofweg genomen een 924 met verbede wielkasten. Het nieuwe motorblok, het tweede grote verschil, was in principe de helft van de V8 uit de Porsche 928. Er ontstond een volledig uit aluminium opgetrokken 2479 cc 4-cilinder motorblok met dubbele balansas om de trillingen van de grote vierpitter te stabiliseren, Bosch J-tronic inspuitingsmanagement, bovenliggende nokkenas en hydraulische klepstoters. Het voortgebrachte vermogen bedraagt 163 pk.
Samen met de 50-50 gewichtsverdeling en de aerodynamica zorgde dit voor een heerlijk rij-ijzer, dat zich kenmerkte door soepele rijeigenschappen, zeer goede wegligging en uiterst communicatieve besturing. De media uit die tijd waren dan ook vooral over de rij-eigenschappen een en al lof.

In Amerika werd de 944 vanaf 1983 verkocht. Voor export naar de USA moest de auto op een aantal punten worden gemodificeerd. Naast uiterlijke verschillen zit er vooral verschil onder de motorkap. De 944 had in Amerika vanwege de emissie-eisen een geknepen motor met 'slechts' 150 pk. Voordeel is dat deze Amerikaanse modellen zich met het goedkopere Euro 95 redden. Verder werden er dikkere zwarte stootbumpers op gemonteerd, wat niet iedereen even mooi vind.... Ook werden er grote reflectoren c.q. knipperlichten op de zijkant van de auto gemonteerd.
Mede door de export zorgde Porsche met de 944 voor forse verkoopstijgingen. In 1984 bijvoorbeeld verkocht Porsche evenveel 944-ers als ze in 1981 totaal aan 924's, 928's en 911's verkocht hadden. Van een verkoopsucces mag dus wel gesproken worden.

944 type II : Punten van verbetering

Omdat het model goed verkocht waren er een boel wensen ontstaan. Halverwege 1985 werd de 944 type II gelanceerd die aan alle eisen moest voldoen. Het oude dashboard, dat ook nog steeds terug te vinden was in de 924, ging eruit en maakte plaats voor een nieuwe, kwalitatief beter en moderner ogend exemplaar.
De nieuwe standaardvelgen werden de 'telefoonvelgen'. De ATS-velgen, of 'koekjesnijdervelgen' gingen eruit.

Verder veranderde de standaarduitrusting. Stuurbekrachtiging werd een optie.
Ook werd de ietwat verzonken voorruit van de type 1 vervangen door een nieuwer,op gelijke hoogte met de carrosserie liggend exemplaar, met geïntegreerde antenne. Tevens verdwenen de 'regengootjes' aan de dakranden.
De stuurhoogte werd verhoogd zodat een lange rit ook voor de lange medemens aangenaam zou worden zonder beknelling van de benen, met name de knieën. De bestuurdersstoel werd standaard voorzien van elektrische bediening, de bijrijderstoel als optie. Er kwam nieuwe deurbekleding, met kleinere knoppen voor raam- en spiegelbediening. Het comfort werd verder verhoogd door betere geluidsisolatie, en, niet onbelangrijk, een nieuw ventilatiesysteem met maarliefst 30% meer luchtopbrengst. Motortechnisch werd er een betere oliepomp met 10% meer opbrengst gemonteerd en werd de carterinhoud van 5,5 naar 6,0 liter gebracht. De motor werd niet op 2 maar op 3 motorsteunen gezet, wat het comfort ten goede komt. Ook werden er nieuwe zuigers en betere kleppen gemonteerd en werd het DME systeem iets aangepast, net als de luchtmassameting. Tevens werden de geperste draagarmen, die origineel van de 924 Turbo waren, vervangen door de gegoten triangels die ook op de 951 gebruikt werden. ABS werd als optie aangeboden, vanaf 1987 werd dit onderdeel van de standaarduitrusting.

944 Type II : Nieuwe, sterkere motorvarianten

De 944 type II werd naast de gewone uitvoerig (944 NA, normally aspirated) ook in de 944 Turbo (1985-1988), 944 Turbo S (1988-1990), 944 S (1986-1988) en 944 S2 (1988-1991) geleverd. Verder werd de 2.5 liter NA motor in 1988 vervangen door een 2.7 liter NA motor met 20 Nm méér koppel. Pikant detail is dat de 2.7 in bepaalde gevallen werd teruggehaald naar de fabriek, omdat de motor niet betrouwbaar bleek. Er werd dan een nieuwe S2 motor in gelegd, waardoor het vermogen flink toenam, van 164 pk naar 211 pk. Geen straf voor de eigenaar toendertijd…
De turbomodellen verbergen de standaard 8-kleps 2500 cc motor mèt KKK26 turbo in het vooronder. De 'S-modellen' hadden 16 kleppen en dubbele nokkenassen, de 944 S gebruikte de 2500 cc motor, de S2 werd voorzien van een nieuwe 3 liter motor. Deze 2990 cc motor werd later ook gebruikt als basis voor de opvolger van de 944, de 968.
De volgende motorvermogens werden opgegeven:

  • 944 NA 163 pk / 205 Nm
  • 944 NA 2.7 163 pk / 225 Nm
  • 944 S 190 pk / 230 Nm
  • 944 S2 211 pk / 280 Nm
  • 944 Turbo 220 pk / 330 Nm
  • 944 Turbo S 250 pk / 350 Nm
De Turbo en S2 beschikken onder andere over grote vier-zuiger remklauwen van aluminium, andere wielophanging, een ander uitlaatsysteem en luchttunnels voor koeling van de remmen.
Verder zijn de '200+ pk'-modellen, de S2 en de Turbo, te herkennen aan de afwijkende voorspoiler met grote mistlampen en brede luchtsleuven.
De Turbo, al in 1985 geïntroduceerd, beschikt over een behoorlijk geavanceerd stuk techniek. Als eigenaar word je getrakteerd op maar liefst 220 pk en veel rijplezier, te danken aan o.a. een watergekoelde turbo, uitlaatkanalen met keramische voering die voor een goede geleiding van uitlaatgassen zorgt, verharde klepveren, een oliepomp met 10% meer opbrengst, een oliekoeler en natuurlijk een intercooler voor de turbo. Verder is de motor voorzien van een klopsensor, die voorkomt dat de motor te arm gaat lopen en daardoor onnodig veel schade oploopt.
Datzelfde geldt voor de S2, 3 jaar later geïntroduceerd, een fijne snelle wagen met een prachtige motor met soepel karakter en een zeer groot koppel. De S2 kreeg een grotere cilinderinhoud van 2990 cc, wat de 944 tot een van de grootste vierpitters in productie maakte.

944 Cabriolet: lekker uit(z)waaien

Als laatste, het kon niet uitblijven, werd de cabriolet geïntroduceerd. Dit was eigenlijk het laatste teken van leven van de 944.
De cabriolet werd gebouwd op basis van de S2 en de Turbo S. Met respectievelijk 211 pk en 250 pk geen katje om zonder handschoenen aan te pakken dus. Vooral de Turbo S cabriolet is een bijzonder verschijning, daar zijn er maar weinig van gemaakt.
De 944 cabriolet is over het algemeen de 944 met de hoogste dagwaarde. Niet alleen dankzij haar leeftijd, maar ook dankzij de cabriokap en de productieaantallen.

Met pensioen: de 968

De opvolger van de 944, de 968, leek de ogen van de 928 te hebben gekregen. De 968 zou eigenlijk 944 S3 gaan heten, maar vanuit marketing oogpunt werd voor een nieuwe benaming gekozen. Er werd van 1992 tot en met 1995 met de 968 doorgeborduurd met de 3.0 liter 4-cilinder 16 kleppen motor met dubbele nokkenassen. Er werd een VarioCam (variabele kleppenregeling) op de nokkenas gezet, wat resulteerde in een hoger vermogen van 240 pk. Het was op dat moment de sterkste normally aspirated (turoboloze) 4 cilinder motor in productie.

De 968 werd als coupé en cabriolet geleverd. De verkoopaantallen waren niet indrukwekkend, maar ook niet slecht. Ten opzichte van de 944 verkocht de 968 niet zo goed. Totaal werden er 12793 gebouwd, waarvan 8404 coupés en 4389 cabrio's.



Onderstaand nogmaals alle modellen bij elkaar weergegeven.

Aanklikken voor een grotere weergave.